Fieldtrip 2, jaar 2
Op vrijdag 4 maart heb ik mijn tweede fieldtrip van jaar 2 gehad naar het Dolfinarium in Harderwijk. We moesten om kwart voor 12 aanwezig bij de ingang van het Dolfinarium. Daar aangekomen zijn we vriendelijk ontvangen en zijn we naar een ruimte gegaan waar zijn gestart met de lunch. Na de lunch hebben we een presentatie gehad van Marten Foppen de directeur van het Dolfinarium en tevens de uitleg van de interactieve opdracht. De opdracht ging over de orka Morgan. De vraag was hoe zouden wij zijn omgegaan met de pers vanaf het moment dat Morgan uit de zee is gered. Het groepje waar ik in zat had gewonnen samen met nog een ander groepje en dat is toch wel een hele leuke ervaring! We hebben nu in vrijkaartje gewonnen van het Dolfinarium om het park nog eens te bezoeken. Na de prijsuitreiking hadden slecht een half uurtje in het park na we de dolfijnenshow 'De Droomwens' mochten bijwonen. Na de show zat de fieldtrip er al weer op en kan ik terug kijken op een leuke en leerzame dag!
Vragen die ik beantwoord heb na deze fieldtrip zijn de volgende:
Hoe zit de organisatie precies in elkaar op onder andere het gebied van personeel, visie, missie, strategie, waarden, informatiestromen, faciliteitenstromen, marketing, concurrentiepositie etc?
Zowel de missie als de visie van het Dolfinarium zijn op twee punten gemaakt, namelijk voor het park zelf en voor educatie. Dit doen ze omdat ze een educatief punt moeten hebben in het park omdat ze anders geen subsidie mogen ontvangen van de overheid.
De missie's van het Dolfinarium zijn:
Park: We laten mensen genieten van een unieke en oorspronkelijke natuurbeleving.
Educatie: Mensen inspireren om meer te willen weten en doen aan natuurbehoud.
De visie's van het Dolfinarium zijn:
Park: Als leider op het gebied van entertainment met zeezoogdieren brengt het Dolfinarium emoties tot leven.
Educatie: Onze passie en respect voor zeezoogdieren en omgeving delen.
De doelgroep die het Dolfinarium gebuikt is onderverdeeld in verschillende functies:
Primair: Vrouwen (30 - 45 jaar)
Secundair: Kinderen (4 - 10 jaar) en families met kinderen (4 - 10 jaar)
Tertiar: Business tot business en 55+.
Welke plek neemt de organisatie in de vrijetijdssector en/of specialisatie van jou keuze in?
Het Dolfinarium is een van de weinige zeezoogdieren parken in de wereld. Dit is gunstig maar dat wil niet zeggen dat ze geen concurrentie hebben van andere dierenparken in Nederland en omstreken. Maar zeker nu dat Morgan de orka tijdelijk in het Dolfinarium verblijft, sinds dat ze gestrand is op het strand in Nederland, staan ze sterk. Dit omdat de orka natuurlijk veel mensen trekt en omdat de dichtbijzijnde zeezoogdieren park die orka's heeft in Frankrijk ligt.
Wat valt je op aan de organisatie?
Wat mij opviel is dat de interactie tussen mens en dier heel erg belangrijk is. Ze doen dit samen. Wanneer een dier geen zin heeft nou dan niet, ze behandelen de dieren met respect. Iedereen heeft wel eens geen zin om iets te doen en de dieren net zo goed niet.
Wat doet de organisatie goed?
De primaire doelgroep van het Dolfinarium zijn vrouwen tussen 30 - 45 jaar. Dit doen ze goed omdat dit de moeders zijn die besluiten of dat ze wel of niet naar het Dolfinarium gaan.
Wat doet de organisatie minder goed?
De tijden van de shows en voorstellingen zijn zo dat je niet iedere show/voorstelling kunt gaan bekijken. Je kan dit ook als iets goeds zien omdat mensen dan misschien voor de shows die ze niet gezien hebben terugkomen maar als je vanuit Branbant of Limburg komt is het een heel stuk rijden en is het niet leuk als je niet alles gezien kunt hebben. Dit omdat die mensen waarschijnlijk niet zo snel terugkomen.
Waar zie je verbeterpunten?
Het Dolfinarium zou wel een keer alle gebouwen opnieuw mogen schilderen dat geeft alles al een betere uitstraling. Nu zie je dat het allemaal al lang geleden een keer opgeknapt is. Het oogt een beetje verouderd.
Zou je werkzaam willen zijn bij de organisatie? Waarom wel/niet?
Ik zou niet werkzaam willen zijn bij het Dolfinarium. Ik vind het Dolfinarium heel leuk vind om een dagje te bezoeken maar ik heb niet zo heel veel met zeezoogdieren en ik denk dat het wel belangrijk is om iets met de dieren te hebben voordat je er gaat werken. Ook wanneer je de dieren niet traint.
Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Mijn belangrijkste leerpunt is dat er een groot veschil is tussen de organisatie van een attractiepark en een dierenpark. Dit omdat het bij een attractiepark om de gast gaat maar bij een dierenpark zijn de dieren het belangrijkste en daarna de gasten (zonder dieren, geen gasten, geen inkomsten). Een dierenpark moet zijn organisatie dus aanpassen aan de dieren in plaats van aan de gasten. Dit wil niet zeggen dat de gasten niet belangrijk zijn, in tegendeel zelfs want als er geen gasten komen kunnen ze de dieren ook niet meer verzorgen en houd alles dus op. Het is cirkel die steeds gevolgd moet worden.
Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriƫntatie?
Deze fieldtrip heeft zeker bijgedragen aan mijn werkveldoriƫntatie. Dit omdat het Dolfinarium ook onder de Theme Parken valt en ik Theme Park Management ga studeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten