Internationale werkveldoriëntatie
Wie is de mol! Studiereis Manchester 2011
De studiereis voor de specialisatie LPM en EVM ging dit jaar naar Manchester. Aan de studiereis zat het concept ‘Wie is de mol!’. Tijdens de studiereis waren er twee mollen die ontmaskerd moesten worden. Voor dit spel hadden de studentorganisatoren, Esther en Marjolein, een mooi boek gemaakt met daarin algemene informatie over Manchester. Tevens stond daar het programma in en voor elke dag een test om de twee mollen te ontmaskeren.
Ons programma zag er als volgt uit:
Maandag 9 mei
- Vertrek Rotterdam – Hull met de boot
- Moordspel op de boot
- Borrelen op de boot
- Overnachten op de boot
Dinsdag 10 mei
- Aankomst in Hull
- Blackpool attractiepark
- Intrekken in het Hostel
- Dropping in Manchester
Woensdag 11 mei
- Sportcity Manchester
- University of Manchester
Donderdag 12 mei
- Lego World Manchester
- Trafford Centre
- Uit eten met heel LPM
- Levend bingo
Vrijdag 13 mei
- Alles inpakken en in de bus
- Xscape
- Met de bus richting Hull de boot op
- Ontmaskering van de mollen
- Party op de boot
- Overnachten op de boot
Zaterdag 14 mei
- Terug in Rotterdam
- In Breda afscheid nemen van iedereen en richting huis
Reflectie:
Blackpool Pleasure Beach
We kregen een presentatie over de geschiedenis van het park. Blackpool Pleasure Beach is een van de oudste parken ter wereld. Ze hadden net een nieuw gedeelte geopend, genaamd ‘Nickelodeon Land’. Aan het einde van de presentatie kregen we een casus uitgedeeld ‘bedenk een promotieactie voor het nieuwe gethematiseerde gedeelte om meer herhalingsbezoekers te kunnen aantrekken'. Met de opdracht in het geheugen was het eerst even tijd om het park te bezoeken met haar vele achtbanen. Nadat we het park utgebreid hadden verkend, gingen we in onze gemaakte groepjes nadenken over de casus. Ons idee was om een bekend personage van Nickelodeon te koppelen aan een nieuwe promotieactie, bijvoorbeeld Spongebob. Deze kan dan, aan het einde van een aflevering zeggen: "Wil je mij en mijn vrienden in het echt zien? Kom dan naar Nickelodeon Land in Blackpool Pleasure Beach! Daar gaan we samen de leukste avonturen beleven. En bezoek je ons voor de tweede, derde of misschien wel vierde keer, dan mag jij samen met een vriendje of vriendinnetje gratis naar binnen!" Kinderen raken sneller enthousiast als een bekend personage hen toespreekt, dan een onbekend persoon. Ook Allison Patterson, directielid van Blackpool, was zeer onder de indruk van de gepresenteerde ideeën en beloofde ons de feedback nog op te sturen. Aan het einde van de dag hebben we de gekregen casus gepresenteerd en zijn we gezamenlijk Fish and Chips gaan eten in een restaurantje in Blackpool. Hier hebben we geleerd om thematisering en imagineering toe te passen.
Ik vond het mooi om te zien dat zo’n oud park nog bezocht word. Langzaam aan zijn ze bezig om alle attracties te vernieuwen. Maar doordat ze een nieuw gethematiseerd gedeelte hebben, valt dat wel helemaal buiten de stijl van de rest van het park. ‘s Avonds hebben we doormiddel van een speurtocht/dropping de stad Manchester verkend.
Sportcity
Sportcity was de opdrachtgever van ons vorige project in blok C en dit mocht natuurlijk niet ontbreken in ons programma. Sportcity is een groot sportgebied waar verschillende sporten beoefend kunnen worden. We kregen een presenatie van de manager en de genomineerde studenten presenteerde hun ideeën van het afgelopen blok aan de opdrachtgever. Daarna kregen we een rondleiding door het stadion van Manchester City, National Squash Centre, Manchester Regional Arena (atletiekbaan) en Manchester Velodrome (baanwielrenbaan).
MMU University
MMU University staat voor Manchester Metropolitan University. We werden hier zeer netjes ontvangen, met een uitgebreide lunch. Na de lunch kregen we twee hoorcolleges. Het eerste hoorcollege ging over de opleidingen die het MMU University aanbiedt en het tweede hoorcollege ging over de vrijetijdsbesteding in Manchester. Het tweede hoorcollege werd met veel power verteld en is me nog het beste bijgebleven. Ik heb een beeld kregen van wat er allemaal te doen is in Manchester.
Legoland Discovery Centre
Bij Legoland kregen we een korte uitleg over het bedrijf. Daarna mochten we Legoland verkennen. Bij the factory tour laten ze kinderen op een leuke manier kennis maken met hoe een legoblokje ontstaat. Aan het eind hebben de kinderen zogenaamd zelf een legoblokje gemaakt en deze krijgen ze deze mee naar huis. Verder zijn we nog in de leuke attractie, Kingdom Quest, gegaan. Bij deze attractie zit je in een karretje en moet je met laserpistolen op zoveel mogelijk objecten schieten. De thematisering is hier perfect doorgevoerd.
Legoland Discovery Centre is een leuke belevingswereld voor zowel jong als oud.
Trafford Centre
Op naar het Trafford Centre, waar we een presentatie van het management team kregen over het ontstaan van het centre en over hou het nu is. Het begon met een film van ongeveer 20 minuten. Ondanks dat het langdradig was bleef het mij boeien, de ideeën de uitwerking, van nul tot 100 werken. Plannen en dan ineens bouwen. Schitterend. Hierna hebben we nog een casus gekregen. Na de presentatie over het Trafford Centre, moesten we aan de slag om een aantal promotiedingetjes te bedenken voor Aerial Extreme dit betrof de casus. Hoe kunnen we dit beter bekend maken? Waarom zijn er weinig mensen? Allemaal van dit soort vragen zijn er uitgewerkt door diverse groepjes. Heel mooi dat alle groepen uitkwamen op bijvoorbeeld de bewegwijzering, we hadden maar 1 bord gezien in het hele gebied. Wees interactief in de shoppingmall met promo acties, dit deden ze niet. Aan de hand van dit soort ideeën werden de managers heel erg enthousiast en het winnende groepje kreeg een mooie oorkonde uitgereikt, die wordt opgehangen in de LPM kamer. Een aantal ideeën werden gelijk meegenomen naar de board meeting. Zoals bewegwijzering, promotie in de mall, pendeldiensten. Hoe mooi zou het zijn als we hier volgende keer komen en een aantal ideeën zijn gewoon gerealiseerd.
Xscape
Xscape staat bekend als de Ultimate Entertainment Destination, deze is gevuld met bioscopen, restaurantjes en veel mogelijkheden om aan extreme activiteiten deel te nemen. Lasergamen, snowboarden, survivallen en niet te vergeten indoor skydiven. zijn te vinden in dit complex. We kregen een presentatie van de marketingmanager over het complex en de werkzaamheden en mogelijkheden die hierbinnen zijn. Daarna kregen we een casus over social media, en moesten we een manier bedenken om de marketingmanager te helpen bij het bedenken van een plan om Xscape bekender te maken in het leven van social media. De marketingmanager was enthousiast over de ideeën die wij als studenten bedacht hadden, zoals bijv. flatscreen’s met live twitter tweets over Xscape. Een beetje jammer dat de marketing manager niet wist wat een QR code was. Als marketingmanager hoor je toch wel bovenop de trends en ontwikkelingen te zitten en dit bestaat al ruim een jaar, voor de rest top.
Er stond ons nog een leuke afsluitingsactiviteit te wachten, lasergamen! In twee rondes hebben we ons allemaal in een heuse strijd gegooid om iedereen zo vaak mogelijk af te schieten. Want we maken/regisseren niet alleen vrijetijd, we moeten het natuurlijk ook even beleven
Het was een leuke, leerzame en drukke week. Al met al een geslaagde studiereis! Organisatoren, medestudenten en docenten bedankt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten